Hello Ethiopia!

12 augustus 2009 - Addis Abeba, Ethiopië

Jahoor, we zijn geland, vandaag was al de tweede dag in addis.
vlucht verliep prima op de  stewardessen van turkish airlines na.
Ze waren echt ongelofelijk arrogant en een van de stewardessen droeg een vreselijk nare nep parfum. Iedere keer als ze langs liep ookal zag ik er niet wist ik dat zij het was.
Toen we aankwamen op Addis Bole airport moesten we nog een keer door de douane,
voor mijn geen problemen en zelfs roelands pannenkoekenmix kwam er doorheen maar Niels had problemen met zijn camera deze mocht hij niet meenemen. Wij zijn uiteindelijk zonder niels en femke maar met hazel naar het hotel gegaan. Niels en femke kwamen 's ochtends zonder camera die ligt overigens nog steeds bij de douane. Het hotel valt heel erg mee voor ons is het vrij simpel maar degelijk. Ik heb een goed bed, een douche met warm water en een normaal toilet geen gat in de grond zoals in de rest van ethiopie.

Het eten hier is ontzettend lekker, het is wel ontzettend wennen in het begin de injera is veel zuurder dan we geproefd hebben in nederland maar zodra je daar eenmaal aan gewend bent is er niets meer aan de hand. We hebben gisteren ook de ethiopiers ontmoet we werden met luid applaus en hartelijke begroetingen ontvangen, meteen een koffieritueel de koffie is echt heerlijk net als de thee, als je hier een keer koffie of thee proeft vraag je je af waarom je de thee en koffie uit nederland uberhaubt nog lust.

Iets anders over de ethiopiers is dat ze ontzettend beleefd en behulpzaam zijn, zo heb ik nog geen enkele keer zelf m'n koffer gedragen, en stel je voor als ik zeg dat ik het zelf kan dan is het meteen no no no I do it for you blablabla. De ethiopische jongens vooral zijn heel beschermend als ik ergens heen loop loopt er altijd iemand met me mee.

Bedelaars heb je hier ook ontzettend veel, echt vreselijk een ding heeft me echt heel erg geraakt dat was een vrouw met een blind oog en een kind op der rug en op der buik en die werd door andere ethiopiers gewoon weg geschopt. Vandaag zijn we ook op de grootste markt van afrika geweest marcato, ontzettend veel spullen heb kruiden gekocht voor thee, voor het schokkende bedrag van een halve euro. alles is hier trouwens spot goedkoop sigaretten gewoon marlboro light 15 birr. oftewel nog geen euro. In een cafe is een 300 ml fles cocacola 4 birr nog geen 40 ct dus.
Nu zit ik bijvoorbeeld in een internetcafe waar ik per minuut een halve birr betaal weer helemaal niets dus.

Morgen gaan we naar de nederlandse ambassade, overigens terwijl ik dit aan het typen ben zit ik ook nog een gesprek te voeren met een ethiopier die ik net ontmoet heb over nederland en voetbal en over de wedstrijd tegen engeland die vanavond is. waarschijnlijk kan ik hem straks ook nog gaan kijken op de tv in het hotel ben benieuwd.

Dat was het voor nu ik probeer snel weer iets van me te laten horen.
Silem hun! (tot ziens in het amhaars)