mangosap en pannenkoeken..

21 augustus 2009 - Awassa, Ethiopië

Hallo allemaal,

het is weer even geleden dat ik hier iets op de log heb gezet,
dat komt omdat we ondertussen in awassa zitten,
stroom valt hier constant uit en de verbinding is ronduit slecht maar ik ga nu toch een poging wagen.

awassa is mooi, rustiger als addis maar in sommige opzichten ook weer niet.
als eerste even over de titel van mijn blog mangosap en pannenkoeken,
dat is hier mijn ontbijt we eten echt vreselijk luxe iedere ochtend en je betaald er helemaal niets voor. 6 birr voor de sap 10 birr voor de pannenkoeken oftewel bij elkaar net geen euro.

overigens ben ik de afgelopen drie dagen best wel ziek geweest.
Bacterie ofzo alles wat ik at kwam er meteen weer uitzetten,
maar gelukkig was ik wel optijd fit om vandaag mee te kunnen naar aregash,
geweldige natuur maar je voelt je daar wel een beetje een verstokte koloniaal,
beetje mensen bespieden in hun huisje.

Overigens is het eerste "stelletje"  ontstaan binnen de groep,
waar carlijn het niet mocht vermelden in haar log, ben ik lekker eigenwijs en doe ik het toch.
Stefan en Roos hebben het heel gezellig samen, trouwdatum komt nog..

Op weg naar dit internetcafe kwam ik trouwens een puppy tegen.. nog geen 8 weken oud aan de kant van de straat. Dus ik heel dapper omdat ik ingeent ben tegen rabies dat diertje opgepakt komen er meteen van alle kanten kinderen op me af (waar ze vandaan komen ik weet het niet maar het zag er ineens zwart van..) You want to buy? 5 birr.. en weer een ander no buy it from me 4 birr..

Echt als ik niet zeker had geweten dat ie toch niet door de douane komt had ik hem nog meegenomen ook.. om vervolgens in nederland de deur uit getrapt te worden met hond en al maar dat had ik dan wel weer bekeken.

Morgen hebben we een activiteit gepland voor de omgeving hier, ik ga ze wat nederlandse dansen leren ofzo.. eerst maar eens zorgen dat alles optijd geregeld is, iets wat nogal moeilijk gaat met die ethiopiers hier. En overmorgen gaan we alweer naar jimma, we zijn al over de helft van de reis..

Naar jimma vertrekken we overigens om 5 UUR!!!!! 's ochtends.. maar daartegenover staat wel dat we er dan redelijk vroeg zijn en ik dus meteen in het zwembad(!!!!) kan duiken. Over zwemmen gesproken onderweg van addis naar awassa zijn we gaan zwemmen in een meer, nouja meer formaat zee eerder. We hebben de ethiopiers hun eerste zwemles gegeven.
Waar de nederlanders meteen het water in sprongen handstanden maakten en stoeispelletjes deden durfden de ethiopiers in eerste instantie het water niet in. Maaar uiteindelijk met de meiden voorop gingen ze toch. Echt gelachen.

Hier over de markt lopen is trouwens echt een belevenis, waar je in addis al aangestaart werd lopen ze hier de hele tijd te roepen you you you.. heel vervelend. Je kunt ook niet rustig een stalletje bekijken of er komen meteen 20 mensen aangerend met spullen die ze je willen aansmeren.
overigens ben ik hier heel goed geworden in afpingelen, een taxiritje begon op 25 birr en uiteindelijk betaalde we maar 2. we might be foreigners but we are not stupid..

Ik ga zo weer afsluiten moet namelijk straks verplicht uit eten, vreselijk ;)
zal wel weer zo iets smerigs worden als pasta met pesto saus en gegrilde zalm ... (a)

Nog bedankt voor alle lieve berichtjes, Mama, rob, opa en oma ik zie jullie snel weer op schiphol en schrik niet ik heb zowaar kleur gekregen hier ;)
Caroline, als ik straks terug ben, ben jij waarschijnlijk al met je opleiding begonnen, heel veel succes en ik denk aan je meid =)

Chantal, dankjewel voor je lieve berichtje, hou je het nog uit daar met de dames van de kaas?

En pam ook bedankt, ben overigens een keer wakker geschrokken van de wekker dat ik serieus dacht dat ik moest werken.. gebruik m'n NYE shirt hier als pyama. Wil je voor mij de groetjes doen aan het sub-team.. ik kan jullie trouwens niet vergeten want ik heb ondertussen een mooi roze litteken op me pols... van die brandwond ;)

LIEFS LONNEKE! (L)

1. mama:
    21 augustus 2009
    Hey lonneke.
    Fijn om weer wat van je te lezen, weer helemaal fit? Ik had op de andere blogs al gelezen dat de helft van de groep ziek is geweest dus het verbaast me niets dat jij er ook last van heb gehad.
    Het lijkt me trouwens wel wat zo'n ontbijt van mangosap en pannenkoeken. Ik heb wel medelijden met je hoor dat je verplicht uit eten moet!!!
    Heb je nog leuke dingen gekocht op de markt,kleding of zo?

Heel veel plezier verder en je moet de groeten hebben van opa en oma.

Groetjes,

xxx mama
  2. debbie van Bosheide:
    26 augustus 2009
    Ha Lonneke
    waar blijft de update van je verhaal? je schrijft zo leuk dat ik er naar uitkijk maar zie nu al een poos hetzelfde. Geen inspiratie of is je geld op?
    nog 3 dagen te gaan! wij wensen jullie vast een goede terugreis en kijken naar jullie uit op shiphol
    groeten van de debbie de moeder van Carlijn
  3. chantal:
    30 augustus 2009
    hoi lon,

leuk om je verhalen te lezen hoor!
    alleen jammer dat ik me heb aangemelt om een melding te krijgen bij een nieuwe post maar die melding blijft helaas uit.
    maar ik kijk gewoon zelf af en toe of er iets nieuws is te zien.
    de foto's zijn ook erg leuk!!
    en ik hou het wel uit hoor met de dames van de kaas.
    hoe is de kaas daar??
    je had het pupje wel voor me mogen mee nemen hoor!!!
    arm ding :(
    ook jammer voor jou dat je even ziek was maar gelukkig ben je er weer boven op!

greetz c
  4. Wil:
    2 september 2009
    Ha die Lonneke,

Ik heb in de vakantie je relaas niet kunnen volgen maar heb net even alles gelezen.
    Een geweldige ervaring lijkt me.

En hoe is het nu om weer terug te zijn in het saaie, dure nederland?

Geen goedkope luxe ontbijtjes of etentjes maar weer lekker aan de hollandse pot.

Afkicken he?

Groetjes, Wil